Pridaná hodnota vo vzdelávaní zo slovenského jazyka a literatúry (PHV-SJL) predstavuje v súčasnosti jediný relevantný ukazovateľ, ktorý vypovedá o výchovno-vzdelávacích výsledkoch žiakov a zároveň zohľadňuje úroveň vedomostí, ktorú mali žiaci na vstupe, t.j. porovnáva výsledky žiakov základných škôl v Testovaní 9 a výsledky absolventov stredných škôl v externej časti maturitnej skúšky zo slovenského jazyka a literatúry (EČ MS zo SJL). Údaje o pridanej hodnote vo vzdelávaní sú cennými štatistickými výstupmi, pretože prezentujú informácie, ako sa žiaci školy dokázali posunúť oproti ich počiatočnej úrovni.
Na základe výsledkov žiakov v testoch EČ MS zo SJL v rokoch 2022 a 2023 a ich výsledkov v Testovaní 9 zo SJL v rokoch 2018 a 2019 sa PHV-SJL našej školy nachádza v kategórii v súlade s očakávaním, t.j. progres žiakov nie je štatisticky významne odlišný od priemeru. Pridanú hodnotu vo vzdelávaní vnímame ako relatívny ukazovateľ, ktorý však umožňuje dostatočne objektívne porovnať výsledky vlastnej práce s výsledkami výchovno-vzdelávacej činnosti na iných školách.
V školských rokoch 2019/2020 a 2020/2021 neprebehli celonárodné testovania z dôvodu pandemickej situácie COVID-19, preto nie sú výsledky za toto obdobie uvedené.
Poznámka: PHV-SJL bola vypočítaná na základe výsledkov žiakov, ktorí v danom školskom roku absolvovali EČ MS zo SJL a pred štyrmi rokmi Testovanie 9 zo SJL. Model nezohľadňuje výsledky žiakov, ktorí sa Testovania 9 zúčastnili v inom roku, prípadne sa ho nezúčastnili vôbec, a taktiež výsledky žiakov, ktorí prestúpili na danú školu v maturitnom ročníku v termíne od novembra do konca školského roka. Výsledkom štatistického modelu sú bodové a intervalové odhady skutočnej PHV-SJL školy. Na základe intervalových odhadov boli stanovené tri kategórie PHV-SJL – kategória nad úrovňou očakávania, kategória v súlade s očakávaním a kategória pod úrovňou očakávania.
PaedDr. Peter Majer