Erasmus+ severská inšpirácia

Súkromná škola umeleckého priemyslu v Žiline realizuje v aktuálnom školskom roku projekt akreditácie Erasmus+, v rámci ktorého sa štyria pedagogickí zamestnanci zapojili do vzdelávacieho kurzu „The Positive Teacher“, ktorý bol organizovaný inštitúciou Smart Teachers Play More od 29. 10. 2023 do 04. 11. 2023 v hlavnom meste Islandu.

Vyučujúci umeleckých praktických predmetov získali poznatky o uplatnení zásad humanistickej a pozitívnej psychológie v pedagogickej praxi a osvojili si nové vyučovacie stratégie zamerané na fyzickú a psychickú pohodu žiakov a učiteľov počas vzdelávania. Súčasťou štruktúrovaného vzdelávacieho kurzu boli informácie o islandskom vzdelávacom systéme a sociálno-psychologické aktivity zamerané na osobný profesijný rozvoj učiteľov, multikulturalizmus, inklúziu vo vzdelávaní a rozvíjanie pozitívnych sociálnych vzťahov v školskom prostredí. Účastníci kurzu navštívili vzdelávacie inštitúcie, kde mali možnosť diskutovať so žiakmi a učiteľmi o živote a vzdelávaní na Islande.

Základným princípom islandského vzdelávacieho systému je zabezpečenie rovnakých príležitostí pre žiakov bez ohľadu na pohlavie, ekonomické postavenie, pôvod, vierovyznanie, zdravotné znevýhodnenie alebo kultúrne a sociálne zázemie. Islandské školy podporujú individuálny a nedirektívny prístup ku žiakom. Školy sú architektonicky dômyselne riešené, využívajú multifunkčný nábytok, dôraz sa kladie na environmentálne cítenie. V školách funguje efektívna výchova k občianstvu, vzájomný rešpekt a tolerancia.

Úlohou islandských pedagógov je žiakov nielen vzdelávať a zamestnávať zmysluplnou aktivitou, ale aj vychovávať k tolerancii, zodpovednosti a rovnosti. Uvedené princípy vzdelávania sú aktuálne aj v podmienkach našej školy. Vzdelávací pobyt v zahraničí priniesol kontakt na nového partnera z Maďarska, ktorým je waldorfská umelecká škola so sídlom v Budapešti. Vzdelávacieho kurzu v Reykjavíku sa zúčastnili Ing. Šimon Klačko, PaedDr. Peter Majer, Ing. Jakub Záhorák a Mgr. art. Martin Záhumenský.

PaedDr. Peter Majer