Súkromná škola umeleckého priemyslu v Žiline pravidelne prispôsobuje obsah vzdelávania aktuálnym potrebám trhu práce, výsledkom mobilitných projektov Erasmus+ a požiadavkám vysokých škôl. V školskom roku 2025/2026 budeme pokračovať v zlepšení kvality vzdelávania s dôrazom na wellbeing a digitalizáciu.
V rámci všeobecného vzdelávania podporíme rozvoj čitateľskej gramotnosti žiakov počas vyučovania slovenského jazyka a literatúry a anglického jazyka. Vyučovací predmet dejepis bude zameraný na skupinové aktivity a rozvoj kritického myslenia, obsahové zmeny súvisia s vyučovaním dejín od roku 1848 do roku 1989, vzdelávanie etickej výchovy bude reflektovať hodnotový systém, digitálny detox a rozvoj prosociálneho správania žiakov. Do obsahu vzdelávania občianskej náuky bude zaradená téma mediálnej gramotnosti so zameraním na dezinformácie, hoaxy, propagandu, fake news, deepfake technológie a pod. Vyučovanie všeobecnovzdelávacích predmetov zohľadní formatívne hodnotenie, reflexívne techniky, sociálne a emocionálne učenie žiakov.
Stále viac aktuálna téma umelej inteligencie sa objaví v novom vyučovacom predmete AI v umení a dizajne a vo vyučovaní informatiky a počítačovej grafiky. Profesionálne nástroje AI a ich kreatívne využitie vo výtvarnej tvorbe sa stanú súčasťou vyučovania ďalších digitálnych predmetov v 3. a 4. ročníku, napr. priestorová tvorba, intermediálna tvorba, interiérová tvorba a modelovanie 3D. Zaradenie problematiky AI do digitálneho vzdelávania súvisí s realizáciou aktuálneho projektu Erasmus+ AI for Creativity.
V 1. ročníku štúdia interiérového dizajnu a priemyselného dizajnu zavádzame nový vyučovací predmet dizajnérska digitálna kresba v rozsahu 2 hodiny týždenne. Cieľom predmetu je rozvíjať u žiakov schopnosti a zručnosti potrebné na vytváranie vizuálnych návrhov s využitím digitálnych nástrojov a moderných technológií. Vyučovací predmet digitálna kresba v 2. ročníku v študijných odboroch grafický a priestorový dizajn, grafický dizajn, fotografický dizajn a propagačného výtvarníctvo, zavedený do učebných plánov od školského roku 2024/2025, reflektuje prebiehajúcu digitalizáciu umeleckého vzdelávania.
Medzi nové vyučovacie predmety v učebnom pláne študijného odboru dizajn interiéru patrí aj typológia zariaďovacich prvkov (2. ročník), novinkou je zvýšenie počtu hodín vo vyučovacom predmete interiérová tvorba v rozsahu 6 hodín za štúdium. Študijný odbor priemyselný dizajn ponúka špecifické vyučovacie predmety – kreslenie a modelovanie (1. až 4. ročník), vizualizácia 3D (2. ročník), simulácia a prototypovanie 3D (3. a 4. ročník), animácia 3D (4. ročník) a dejiny dizajnu (3. a 4. ročník). Zmenami v obsahu vzdelávania prechádza študijný odbor propagačné výtvarníctvo, v rámci ktorého podporíme vyučovanie teórie dizajnu (4. ročník) a predmetu modelovanie 3D (3. a 4. ročník).
Obsahový a výkonový štandard vyučovacích predmetov umeleckého teoretického a praktického vzdelávania pravidelne inovujeme a prispôsobujeme moderným trendom vo výtvarnom umení a digitálnom vzdelávaní. Naším cieľom je pripraviť absolventov školy, ktorí budú nielen technicky a umelecky zdatní, ale aj adaptabilní a pripravení na výzvy súčasného trhu práce a globálnej spoločnosti. Aktuálny výber textu zo školských vzdelávacích programov je zverejnený na internetovej stránke Vzdelávacie programy.
Ing. Václav Dostálek a PaedDr. Peter Majer, MBA