Súkromná škola umeleckého priemyslu v Žiline realizuje v aktuálnom školskom roku projekt akreditácie Erasmus+, v rámci ktorého sa zástupca riaditeľa zúčastnil vzdelávacieho kurzu “Education in Finland and Estonia – Original Best Practices Benchmarking course – for all school levels“, ktorý organizovala organizácia Euneos Oy Finland od 01. 12. 2024 do 07. 12. 2024 v Helsinkách a Tallinne.
Školské vzdelávacie systémy vo Fínsku a Estónsku sú považované za jedny z najpokrokovejších na svete, pričom obidve krajiny kladú dôraz na kvalitu vzdelávania, moderné technológie a podporu wellbeingu žiakov a učiteľov. 1. Školské priestory: Moderné školské budovy vo Fínsku a Estónsku sú navrhnuté tak, aby podporovali kreatívne a efektívne vzdelávanie. Veľké otvorené priestory, oddychové zóny pre žiakov a učiteľov, moderný nábytok a integrácia digitálnych technológií vytvárajú prostredie vhodné na učenie a relax. Táto modernizácia však so sebou prináša vysoké náklady na prevádzku budov a energie.
2. Digitalizácia a technológie: Estónsko je známe svojou digitalizáciou vo vzdelávaní. Informačno-komunikačné technológie sú integrované do všetkých predmetov a školský systém využíva najmodernejšie softvéry a platformy na výučbu (vrátane nástrojov AI) a administratívu. Fínsko kladie dôraz na rozvoj digitálnych zručností u žiakov od ranného veku, pričom obidve krajiny investujú do moderných digitálnych technológií, ktoré zlepšujú kvalitu výučby.
3. Wellbeing a podpora žiakov: Fínsko je priekopníkom v podpore wellbeingu. Školy kladú dôraz na rovnováhu medzi učením a oddychom, súčasťou každodenného života sú bezplatné obedy pre žiakov, ktoré zabezpečujú ich fyzickú pohodu. Oddychové zóny a flexibilné priestory poskytujú priestor na relax a rozvoj sociálnych vzťahov.
4. Aktívna participácia a vedenie škôl: V oboch krajinách sú školské parlamenty bežnou súčasťou škôl, čím sa podporuje participácia žiakov na chode školy. Progresívne vedenie škôl je zamerané na inovácie vo vzdelávaní a spoluprácu medzi pedagógmi, rodičmi a komunitou, čo prispieva k neustálemu zlepšovaniu školského prostredia.
Vzdelávacie systémy vo Fínsku a Estónsku ukazujú, ako je možné efektívne kombinovať moderné technológie, wellbeing a participáciu na dosiahnutie špičkovej kvality vzdelávania. Tieto systémy sú vzorom pre mnohé krajiny, ktoré sa snažia o reformu školského systému. Aktuálne inšpirácie zo vzdelávacieho kurzu v Helsinkách a Tallinne budú predmetom analýzy a podnetom na zefektívnenie vzdelávania v podmienkach Súkromnej školy umeleckého priemyslu v Žiline.
PaedDr. Peter Majer, MBA