Problematika finančnej kultúry v Súkromnej škole umeleckého priemyslu v Žiline otvára otázky súvisiace s rozvíjaním finančnej gramotnosti a zodpovedného prístupu k financiám medzi žiakmi, študujúcimi výtvarné umenie a dizajn. Mnohí mladí ľudia čelia po ukončení štúdia výzvam, ktoré vyžadujú správne rozhodovanie v oblasti osobných financií, vrátane rozpočtovania, šetrenia a investovania.
Vzhľadom na umelecké zameranie školy je dôležité začleniť aspekty finančnej kultúry do vzdelávania spôsobom, ktorý spája teoretické poznatky s praktickými úlohami. Cieľom vzdelávania žiakov školy v oblasti finančnej kultúry je získať základné finančné zručnosti a pochopiť význam ekonomických princípov, ktoré pomôžu žiakom lepšie zvládať výzvy spojené s finančnou stránkou ich budúceho umeleckého či podnikateľského života. Uvedenému účelu slúžilo testovanie, ktoré sme realizovali v rámci vzdelávacieho programu FinQ od 14. 10. 2024 do 17. 10. 2024 vo všetkých ročníkoch štúdia s uvedenými výsledkami:
– priemerná úroveň čítania s porozumením – 50,25 %
– priemerná úroveň abstrahovania informácií – 68,28 %,
– priemerná úroveň argumentovania – 22,50 %,
– priemerná úroveň overovania hypotéz – 34,19 %,
– priemerná úroveň posúdenia a výberu alternatív konania – 73,72 %,
– priemerná úroveň revidovania konania – 90,77 %.
Výsledky testovania budú predmetom analýzy a ďalšieho smerovania finančného vzdelávania žiakov v školskom roku 2024/2025. Elektronické testovanie bolo realizované po druhýkrát pod vedením Mgr. Ivany Staníkovej – supervízorky pre finančnú kultúru.
PaedDr. Peter Majer, MBA