Hodnotenie kultúry školy rodičmi

Autoevalvácia školy je proces, v ktorom sa škola sama hodnotí a analyzuje rôzne aspekty fungovania s cieľom zlepšiť kvalitu vzdelávania a prevádzky. Tento proces zahŕňa systematické zhromažďovanie a hodnotenie údajov o výkonnosti školy, úrovni pedagogického riadenia, procesov a podmienok výchovy a vzdelávania.

Vedenie Súkromnej školy umeleckého priemyslu v Žiline v súlade s plánom sebahodnotenia a prijatými nástrojmi merania kvality školy realizovalo na konci školského roka 2023/2024 hodnotenie kultúry školy prostredníctvom online dotazníka pre rodičov, ktorého cieľom bolo zistiť ich názory na kvalitu práce zamestnancov, organizáciu vyučovania, informovanosť rodičov a prezentáciu školy na verejnosti. Anonymný dotazník hodnotenia kultúry školy bol administrovaný po šiestykrát od 01. 06. 2024 do 30. 06. 2024 a na jeho vyplnení sa podieľalo 53 rodičov, t.j. 29,4 % respondentov.

Z vyhodnotenia dotazníka vyplývajú uvedené závery:
rodičia hodnotia kvalitu práce vedenia školy na veľmi dobrej úrovni (92,4 % respondentov), 7,6 % rodičov hodnotí prácu vedenia školy na dobrej úrovni, 
rodičia hodnotia prácu pedagogických zamestnancov na veľmi dobrej úrovni (60,3 % respondentov), 34,0 % respondentov prezentovalo dobrú úroveň, 5,7 % rodičov hodnotilo prácu pedagogických zamestnancov ako priemernú,
informovanosť rodičov o organizácii vyučovania zo strany vedenia školy je veľmi dobrá (96,2 % respondentov), 3,8 % rodičov hodnotí informovanosť na dobrej úrovni,
informovanosť rodičov o organizácii vyučovania zo strany triednych učiteľov je veľmi dobrá (84,9 % respondentov), dobrú úroveň prezentovalo 11,3 % respondentov a priemernú úroveň 3,8 % respondentov,
prezentácia školy na verejnosti je veľmi dobrá (77,3 % respondentov), dobrú úroveň prezentovalo 18,9 % respondentov a za priemernú ju považuje 3,8 % rodičov.

Odporúčania rodičov v oblasti organizácie vyučovania – zmeniť priestory pre vyučovanie telesnej a športovej výchovy, poskytovať žiakom konštruktívnu spätnú väzbu, zefektívniť prácu triednych učiteľov, zlepšiť komunikáciu pedagógov počas klauzúrnych prác, zefektívniť organizáciu klauzúrnych prác, zlepšiť prípravu žiakov na prijímacie skúšky, pridať druhý cudzí jazyk do učebného plánu, vytvárať podmienky pre školskú inklúziu, zabezpečiť výkon súvislej umeleckej praxe žiakov 3. ročníka strednou školou, uplatniť aktivizujúce vyučovacie metódy vo vzdelávaní, realizovať besedy a prednášky na témy – poruchy príjmu potravy, závislosti, prevencia HIV/ AIDS, zvládanie krízových situácií a pod.

Odporúčania rodičov v oblasti zlepšenia spolupráce školy a rodičov – akceptovať elektronické ospravedlnenky, získavať pravidelnú spätnú väzbu od žiakov na vyučovanie a prácu pedagogických zamestnancov, organizovať výstavy výtvarných prác žiakov v priestoroch školy, poskytovať viac informácií o možnostiach ďalšieho štúdia a uplatnení žiakov na trhu práce, realizovať spoločné mimoškolské aktivity (brigády, opekačky, výlety), zverejniť poplatky za financovanie štúdia a pod. Ostatné výpovede potvrdili spokojnosť v uvedenej oblasti, resp. rodičia neodporúčajú žiadne zmeny.

Systematické sebahodnotiace procesy majú za cieľ zlepšiť kvalitu výchovy a vzdelávania v našej škole, čo sa nám darí aj na základe pravidelného hodnotenia jednotlivých oblastí autoevalvácie. V školskom roku 2023/2024 sme analyzovali kultúru školy z pohľadu rodičov, wellbeing z pohľadu žiakov a pedagógov. Úroveň výchovy a vzdelávania podľa školských vzdelávacích programov bola hodnotená žiakmi 4. ročníka. Všetkým respondentom ďakujeme za poskytnutú spätnú väzbu.

PaedDr. Peter Majer, MBA