Tohtoročné zadania klauzúrnych prác žiakov 2. ročníka Súkromnej školy umeleckého priemyslu v Žiline boli navrhnuté tak, aby rozvíjali ich kreativitu, výtvarné zručnosti a umelecký prejav. Dňa 14. 06. 2024 sa uskutočnili obhajoby, ktorých sa zúčastnili aj žiaci 1. ročníka ako pozorovatelia.
V študijnom odbore 8603 M grafický a priestorový dizajn sa žiaci sústredili na tvorbu trojrozmerného autoportrétu. Cieľom bolo vyjadriť svoju osobnosť, identitu a emócie prostredníctvom rôznych techník a materiálov. Prezentované autoportréty mali realistický alebo abstraktný charakter. Téma podporila sebapoznanie a rozvoj osobného umeleckého štýlu.
Žiaci študijného odboru 8604 M grafický dizajn mali za úlohu analyzovať vybraného literárneho umelca, literárnu postavu alebo literárny žáner. Vytvorili návrhy, ktoré mali charakter komiksového okna alebo grafickej koláže v zmysle ex libris. Výsledkom realizácie boli grafické listy vytvorené technikou sieťotlače. Cieľom zadania bolo podporiť technické a umelecké schopnosti žiakov, rozvíjať ich schopnosť integrovať a interpretovať rôzne umelecké formy a témy do jedného súdržného grafického diela.
V študijnom odbore 8606 M fotografický dizajn sa klauzúrna práca sústredila na produktovú fotografiu. Žiaci mali za úlohu nafotiť sériu fotografií, ktoré prezentujú vybraný produkt atraktívnym a profesionálnym spôsobom. Dôraz bol kladený na osvetlenie, kompozíciu, detail a celkovú estetiku fotografií. Téma podporila rozvoj technických zručností, umeleckých schopností a kreatívneho prístupu k digitálnej fotografii.
Žiaci študijného odboru 8614 M dizajn interiéru sa venovali téme transformácie priestoru. Ich úlohou bolo navrhnúť a zrealizovať variabilný interiér, ktorý je premenený a adaptovaný na nové účely. Pri návrhoch a výsledných realizáciách kládli dôraz na flexibilitu, multifunkčnosť a inovatívne riešenia. Téma podporila kreatívne myslenie a schopnosť pracovať s priestorom.
V študijnom odbore 8641 M propagačné výtvarníctvo bola téma klauzúrnej práce zameraná na tvorbu fascinátora – elegantného a výrazného módneho doplnku, ktorý sa nosí na hlave. Žiaci mali za úlohu navrhnúť a vytvoriť fascinátor, ktorý bude originálny a esteticky atraktívny. Pri tvorbe mohli využívať rôzne materiály a techniky, pričom dôraz bol kladený na kreativitu, detail a funkčnosť.
Každá z uvedených tém ponúkla žiakom možnosť prejaviť samostatnosť, tvorivosť, zručnosti a kreativitu. Vedenie školy ďakuje vyučujúcim výtvarnej prípravy a umeleckej praxe za spoluprácu pri realizácii tohtoročných klauzúrnych prác.
PaedDr. Peter Majer, MBA