Psychologické poradenstvo v škole

Riaditeľ Súkromnej školy umeleckého priemyslu v Žiline rozširuje podporné služby v škole a v rámci aktivít pedagogického a psychologického poradenstva vytvoril pracovnú pozíciu školského psychológa.

Školská psychologička Mgr. Veronika Luksa bude poskytovať služby psychologického poradenstva  pre žiakov, zákonných zástupcov a zamestnancov školy v pondelok, utorok a stredu v kabinete 111 na prízemí v hlavnej budove školy. Konzultáciu je možné dohodnúť osobne alebo prostredníctvom mailovej adresy skolaumenia.psycholog@gmail.com.

Činnosť školského psychológa upravuje § 24 ods. 2 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Školský psychológ vykonáva psychologickú diagnostiku, realizuje individuálne, skupinové alebo hromadné psychologické poradenstvo, prevenciu a intervenciu žiakom so zameraním na výchovu a vzdelávanie, poskytuje psychologické poradenstvo zákonným zástupcom, pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom, spolupracuje pri prekonávaní bariér vo výchove a vzdelávaní detí a žiakov a poskytuje súčinnosť psychológovi.

Všeobecnou náplňou práce školského psychológa je činnosť:

1. Diagnostická – poznáva osobnosť žiaka, jeho schopnosti, osobnostné vlastnosti, identifikuje poruchy správania a učenia a spolu s učiteľmi a ostatnými odborníkmi sa podieľa na ich zmiernení.

2. Intervenčná – vytvára spolu s pedagogickým kolektívom podmienky pre uskutočňovanie pozitívnych zmien v osobnosti žiaka vo vzťahu k rodičom, učiteľom a spolužiakom, ako aj ku škole a školskému učivu. Rovnako pomáha učiteľom a rodičom spracovávať ich postoje a prežívanie, ktoré sa u nich objavujú v súvislosti s určitými prejavmi správania sa detí a žiakov.

3. Preventívna – pozoruje žiakov v triedach za účelom identifikácie problémových žiakov, prípadne problémových vzťahov medzi učiteľmi a žiakmi, vytvára a realizuje špeciálne programy, ktoré pomáhajú zdravému rozvoju osobnosti žiaka.

4. Poradenská – poskytuje konzultácie rodičom, učiteľom a žiakom, napríklad v oblasti školskej adaptácie, voľby povolania, pomáha pri integrácii žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do výchovno-vzdelávacieho procesu v zmysle ich plnej akceptácie.

Školská psychologička pozná atmosféru školy a jej problémy, osobne pozná členov pedagogického zboru, štýl ich práce a používané vyučovacie metódy. Žiaci školy môžu kedykoľvek využiť jej služby a požiadať o radu.

PaedDr. Peter Majer