Novelou školského zákona od 01. 01. 2023 došlo ku zmene systému poradenstva a prevencie, ktorej zámerom je zjednodušiť a sprehľadniť poradenský systém v Slovenskej republike. Zmena zahŕňa transformáciu poradenských zariadení a zavádzanie školských podporných tímov do základných a stredných škôl.
Názov Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPPPaP) sa zmenil na Centrum poradenstva a prevencie (CPP) a Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP) sa zmenilo na Špecializované centrum poradenstva a prevencie (ŠCPP). Aktuálne prehľady poradenských zariadení podľa miest sú dostupné na internetovej stránke Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Žiaci, ktorí boli klientmi CPPPaP väčšinou ostanú klientmi CPP aj naďalej a do špecializovaného centra sa dostanú na odporúčanie CPP alebo pediatra. V danom CPP bude mať žiak priradeného tzv. koordinátora, ktorý bude spolupracovať so školským podporným tímom. Poradenské zariadenia poskytujú podpornú úroveň 3., 4. a 5. stupňa.
V podmienkach Súkromnej školy umeleckého priemyslu v Žiline bol vytvorený školský podporný tím, ktorý poskytuje podpornú úroveň 1. a 2. stupňa. Členmi školského podporného tímu sú riaditeľ školy, školská psychologička, výchovný poradca, kariérna poradkyňa, koordinátor prevencie a pedagogická asistentka.
Podporná úroveň 1. stupňa – predstavuje činnosti na úrovni školy – podpora duševného zdravia, univerzálne preventívno-výchovné aktivity, činnosti zamerané na spoluprácu a podporu pedagógov a rodičov, rozvoj inkluzívneho vzdelávania a kultúry v škole, mapovanie potrieb, depistáž u žiakov.
Podporná úroveň 2. stupňa – predstavuje činnosti zamerané na žiaka, nadväzuje na podpornú úroveň 1. stupňa, t.j. cielená intervencia smerom ku žiakovi a jeho zákonnému zástupcovi, realizácia intervencie smerom k triede, usmerňovanie pedagógov pri práci so žiakom vo výchovno-vzdelávacom procese.
Činnosť školského podporného tímu v podmienkach školy koordinuje školská psychologička. Doplňujúce informácie o transformácii poradenského systému a päťstupňovom systéme podpory sú zverejnené na internetovej stránke Portál školskej psychológie.
PaedDr. Peter Majer, výchovný poradca